Kotkan Meripäivät ja Merikeskus Vellamo järjestävät yhteistyössä Suomen Kultaseppien liiton, Taiteen edistämiskeskuksen ja Suomen Kellomuseon kanssa meripihka-aiheisen korukilpailun.

Tarkoituksena on syventyä perinteiseen koruraaka-aineeseen meripihkaan ja löytää sille uudenlaista, nykyaikaan soveltuvaa käyttöä korumuotoilun ja korutaiteen keinoin.
Kilpailu on kaksiosainen.
Ensimmäisessä vaiheessa eli suunnitteluvaiheessa osallistujat esittelevät suunnitelmansa kuvina.
Toiseen vaiheeseen eli finaalivaiheeseen valitut 10 finalistia toteuttavat omakustanteisesti suunnitelmansa valmiiksi koruiksi.
Kilpailutöistä järjestetään näyttely Merikeskus Vellamon galleriassa Kotkan Meripäivien aikana 23.-26.7.2020, jatkuen 13.8.2020 asti. Näyttelyssä on esillä sekä finalistien valmistamat korut että muut kilpailuehdotukset, jotka esitellään audiovisuaalisin keinoin. Tavoite on, että kilpailutyöt ovat esillä myös muissa näyttelyissä Suomessa ja Baltian maissa vuosien 2020-21 aikana.
Arvostelussa kiinnitetään huomiota ehdotusten uniikkiuteen, taiteellisuuteen, toteutustapaan sekä siihen kuinka meripihka on nähty korukontekstissa uudenlaisesti.
Kilpailu on yleinen, kaikille avoin korusuunnittelukilpailu. Kilpailua markkinoidaan Suomen lisäksi erityisesti Kotkan ystävyyskaupungeissa Liettuassa, Puolassa sekä Virossa. Kilpailun kielinä ovat suomi ja englanti.

Kilpailun säännöt ja osallistuminen: