INDEPENDENT Finland – Lithuania

3. – 18.6.2017

joka päivä 12:00 – 20:00
Galleria Colmio, Jokikatu 20, Sisäpiha, Vanha Porvoo

Hirvenpaskat ja kyyneleet ovat Monica Wickstömin panostukset näyttelyyn Independent Galleria Colmiossa. Mitä tekemistä näillä on itsenäisyyden kanssa? Sekä Suomi, että Liettua viettävät 100vuotis itesenäisyyttään, Suomi tänä vuonna ja Liettua 2018, mutta miten korusarjat Shit happens ja Necklace of tears liittyvät teemaan?
Wickström toteaa materiaalivalintojen toteutuneen aivan luonnollisesti työskenneltyään aikaisemmin hirven- ja jäniksenpaskan, sekä silmätippapipettejen parissa. Itsenäisyyden taustana on sotien ja kurjuuksien lukuisat kyyneleet, mutta myös vapauden ilonkyyneleitä. Wickströmin isä antoi monta vuotta nuoruudestaan maanpuolustukseen, mikä tarkoitti elämää metsässä sodan julmuuksien keskellä. Wickström uskoo luonnon kauneuden vahvistaneen sotilaiden taisteluhenkeä. Suuri merkitys saattoi olla höyryävän tuoreen ja kauniin hirvenpaskan havaitseminen rintamalla.

Eglė Čėjauskaitė-Gintalė ja Monica Wickström tapasivat Vilnassa 2014 jolloin Wickström osallistui näyttelyyn FROM THE COOLEST CORNER, pohjoismainen korutaide.

Näyttely Independent on auki joka päivä klo 12-20, 3.-18.6.2017 Galleria Colmiossa, Jokikatu 20, Vanha Porvoo