29. marraskuuta jaettiin taiteen valtionpalkinnot Kansallisoopperassa Helsingissä. Valtion taidetoimikunnat myönsivät arkkitehtuurin, elokuvataiteen, esittävien taiteiden, kirjallisuuden, kuvataiteen, lastenkulttuurin, mediataiteen, monitaiteen, muotoilun, musiikin sekä valokuvataiteen valtionpalkinnot, jotka jaettiin tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kososen toimesta.

Neljäntoista palkitun joukosta löytyi myös Lappeenrannassa vuonna 2005 perustettu Korutaideyhdistys ry, jonka valtakunnallinen ja kunnianhimoinen työ huomioitiin nyt valtionpalkinnolla.

Kun valtionpalkinto tulee yhteisölle, se koskettaa meitä kaikkia korutaiteen alalla toimivia, ja tämä on yhteinen saavutus, jossa monella on ollut osansa näiden vuosien varrella, kertoo väistyvä puheenjohtaja Jenni Sokura, joka vastaanotti palkinnon yhdessä hallituksen jäsenen Wiebke Pandikowin kanssa.

Korutaideyhdistys on toiminut pian 15 vuotta korutaiteen tunnetuksi tekemisen eteen suurella määrällä talkootyötä. Korutaide on vakiinnuttanut asemansa taiteen ja muotoilun välineenä Suomessa, eivätkä kansainväliset projektitkaan ole vieraita Korutaideyhdistykselle, jonka useat jäsenet toimivat ammatissaan myös ulkomailla. Korutaideyhdistys ylläpitää Lappeenrannassa myös Taidekeskus Itää yhteistyössä Etelä-Karjalan taiteilijaseuran kanssa.

———————–
Palkintoperustelut löytyvät Taiken uutisesta:

Kuva: Inni Pärnänen