HELMI LINDBLOM

www.strangebutjewelry.com

Lauluni Pilvimarjoille

Ilon ja surun huutojen, leikin ja sateenkaaren väristen lelujen täyteinen vauvavuosi takanani. Mieleni hakeutuu kuin vaistonvaraisesti herkkiin väreihin, kuiskauksiin ja hauraan estetiikan luo.

Tässä sarjassa taktiilisuus on runoutta ja mielikuvat vakavia. Älä kuitenkaan huoli, olen edelleen sitä mieltä, että kaikki tämä vakavuus saattaa olla väliaikaista. Huumoriakaan ei ole unohdettu, tällä kertaa se vaan on piilotettu materiaalivalintoihin.

Etunimeni vuoksi (Helmi) olen aina ajatellut, etten halua käyttää materiaaleinani simpukoita, saati sitten helmiä. Tämä ajatus kuitenkin muuttui sen jälkeen, kun runouden tarpeeni alkoi kehittyä.

Päätin käyttää perinteisiä materiaaleja sekä korutekniikoita ja päätyin studiohuoneeseeni, jonka täyttivät simpukankuoret, ilmapallot ja kondomit. Tyypillistä.

Simpukat, joita käytän ovat ostettu kirpputoreilta. Ilmapallot ovat huurtuneet vauvan naurusta ja muuttuneet läpinäkyviksi. Kondomit ovat äitiyspakkauksesta, jonka Suomen hallitus antaa eräänlaisena selviytymispakkauksena uusille vanhemmille. Nämä materiaalit ovat ladattu täyteen arvoja. Ne kertovat siitä, miten ekosysteemit köyhtyvät kasvavan ihmispopulaation tieltä.

Mielestäni korut ovat oikea alusta näille ajatuksille, joita kaikkien pitäisi kantaa, ja yhdessä pohtia, miten yhden hyvinvointi voi koitua toisen sairaudeksi.

Sarjani pohtii arvoja. Minun ja meidän. Istun studiossani ja mietin, miten turvallisuus lopulta on valinnoista koostuva päätös. Nämä kappaleeni tutkivat perinteisen rinnalla odottamatonta. Aikaisempiin sarjoihini nähden värikylläisyys on tullut alaspäin, mutta korujen pinnat muodostavat edelleen alustan, joka kutkuttelee silmää, vaikka toivonkin sen ulottuvan myös moraaliin.

Tämä on lauluni Pilvimarjoille