TARJA TUUPANEN

Syntynyt 1973 Lieksassa, asuu ja työskentelee Lappeenrannassa. Opinnot: 1999 artenomi Lappeenranta, 2006 pedagogiset opinnot HAMK, 2013 M.F.A Konstfack Tukholma. Kivi on ollut päämateriaalini koko urani ajan vuodesta 1999, se dominoi tekemistäni. Kiventyöstötaito on tärkein työkaluni, suorastaan fetissi. Kivi ei ole pelkästään raaka-aine vaan suhde materiaaliin on yhtä lailla työn sisältöön vaikuttava tekijä. Viime vuosiin saakka materiaali on ollut aina raakakivi, kivi luonnollisessa muodossaan. Teosten aiheina on ollut esimerkiksi valkean kaholoonin (kvartsi) minimalistisuus ja värin tyhjyys, tai liuskeen silkinharmaus ja rakenteen mahdollistama monistettavuus. Nyt materiaalina ovat käytetyt 80-luvun marmoriesineet kuten tuikkuastiat, suolasirottimet, juustolautaset. Esineet ovat teollisesti tehtyjä (rumia) massatuotteita, joihin liittyy käyttöhistorian lisäksi kulttuurisia viitteitä. Kiinnostavimmat yksityiskohdat eivät ole luonnon vaan ihmisen muovaamia. Marmorissa yhdistyy klassisen kivenveiston perinne korneihin keskiluokan luksustuotteisiin.