YHDISTYKSEN HALLITUS JA TYÖNTEKIJÄ ESITTÄYTYVÄT, OSA 6: Jenni Sokura

Asun ja työskentelen Etelä-Karjalassa. Valmistuttuani artesaaniksi (kiviseppä) vuonna 2007 hain Korutaideyhdistyksen jäsenyyttä ja sillä tiellä olen. Olen valmistunut myös kuvataiteilijaksi (AMK), ja se on luonut tekemiseeni käsitteellisen pohjan. Teen korutaidetta taiteen lähtökohdista, ja omassa taiteellisessa työssäni näen korutaiteen osaksi nykytaiteen kenttää. Korutaideyhdistyksen hallituksessa meillä on mielestäni kattava kokonaisuus erilaisia näkökulmia, joilla korutaidetta lähestyä.

Korutaideyhdistyksessä toimin tällä hetkellä puheenjohtajana, ja olen tullut valituksi jo viidennelle kaudelle. Hallituksessa olen ollut mukana jo pidempään ja ensimmäisinä tehtävinäni hoidin mm. tiedottamista.

Talkootyö kantaa hedelmää, kun tekijöillä on yhteinen tahtotila. Tämä on merkittävässä roolissa yhdistyksen aktiivisuuden taustalla. Välillä pitää pysähtyä ihmettelemään kuinka isoja projekteja olemmekaan saaneet aikaiseksi. Jäsenistöllä ja sen myötä vapaaehtoisista koostuvilla työryhmillä on hallussaan aikamoista ammattitaitoa. Perinteeksi muodostunut keväinen teosmyynti Helsingissä, KORU-tapahtumat sekä vuoden alussa avautunut Taidekeskus ITÄ ovat esimerkkejä tietotaidon ja yhteen hiileen puhaltamisen aikaansaannoksista.

Pitkällä tähtäimellä toivoisin yhdistyksen pystyvän myös työllistämään pitkäjänteisemmin ja sen vaikutuksen kantavan meitä entistä pidemmälle. Korutaiteen kenttä ei etene tulevaisuudessa, jos teemme tätä aina muun työn ohessa.

Korutaideyhdistyksen taivalta kuvaa parhaiten sana pitkäjänteisyys. Vähitellen tehty työ alkaa näkyä suuremmassa mittakaavassa ja korutaiteen olemassaolo vakiintua. Toivon oman työpanokseni näkyvän jollain tavalla siinä, että tulevaisuuden tekijöiden olisi helpompi toimia alalla ja pitää tiettyjä asioita ihan vapaasti itsestäänselvyyksinä.

Kysyy luultavasti tietynlaista luonnetta, jotta onnistuu kantamaan puheenjohtajan vastuun. Hommat on hoidettava vaikka kello, kalenteri tai keho yrittäisi sanoa muuta. Ei mene päivääkään, ettei yhdistys jollain tavalla pyörisi mielessä. Korutaideyhdistyksessä toimiminen on näiden kaikkien vuosien aikana antanut ja ottanut paljon, niin yleisellä kuin henkilökohtaisellakin tasolla. Olen oppinut paljon käytännön työtä tekemällä ja yhteisten määränpäiden saavuttaminen palkitsee.

Rakkaudesta lajiin!