Olen Tarja Tuupanen, eteläkarjalaistunut pohjoiskarjalainen. Teen keholle tai sen ympäristöön asettuvia kolmiulotteisia teoksia korutaiteen, taideteollisuuden ja nykytaiteen kontekstissa. Artesaanikoulu (kiviseppä) antoi minulle perustukset, artenomikoulutus toi korutaiteen pariin ja maisteropinnot avasivat uusia ovia ajattelulle.

Olin mukana perustamassa Korutaideyhdistystä vuonna 2005 ja sen ensimmäinen puheenjohtaja vuoteen 2012 saakka. Nyt jatkan toisella kaudella vuodesta 2020 alkaen. Ensihetkistä lähtien yhdistyksessä on ollut ennakkoluuloton tekemisen meininki ja paljon sitoutuneita ihmisiä. Minulle ja varmasti kaikille mukana oleville yhdistystoiminta on opettanut projektinhallintaa, taloussuunnittelua, stressinsietokykyä, organisointi- ja yhteistyötaitoja sekä kuormaliinojen käytön. Kaikki tarpeellisia taitoja ammatissamme.

Jennin puheenjohtajakaudella yhdistys on kasvanut huimasti ja vakiinnuttanut asemaansa taiteenalan tärkeänä ja tunnustettuna toimijana. Viimeisimpänä saavutuksena on Muotoilun valtionpalkinto joka Korutaideyhdistykselle myönnettiin marraskuussa 2019. Jenniltä saimme hyvät eväkset jatkaaksemme toimintaa.

Ja jatkua sen pitää. Voimme nauttia palkinnon jälkimainingeista vielä hetken mutta pitkälle tulevaisuuteen tähtäävät suunnitelmat, taiteenalan edistäminen ja asemamme vakiinnuttaminen ja tiedottaminen ovat edelleen ajankohtaisia tehtäviä. Päätyyn on vielä matkaa. Yhä ammattimaisen toiminnan ylläpitäminen vaatii vakutuisempaa henkilökuntaa ja se lienee yksi tärkeimmistä tavoitteistamme. Konkreettisesti yhdistys on taho joka tuo korutaidetta yleisön nähtäville, ja luo mahdollisuuksia meille tekijöille päästä esille. Tämä on hienoin yhteisö missä olen ikinä ollut mukana.

Tänä vuonna yhdistys täyttää 15 vuotta, teini siis, sitä sietää juhlia!