Yhteistyönä uusi taidekeskus

Vuoden alussa Lappeenrannan ja koko Kaakkois-Suomen taidekenttää alkaa elävöittää kahden seuran yhteistyön tuloksena alkunsa saanut taidekeskus, jonka 200 neliömetrissä toimii kaksi galleriaa ja taidelainaamo.

Etelä-Karjalan taiteilijaseura ja Korutaideyhdistys ovat lyöneet kättä päälle yhteisten toimitilojen avaamisesta. Molemmat seurat ovat etsineet ratkaisua näyttelytoimintaansa tahoillaan. Kun idea yhteisestä tilasta syntyi, koettiin kollektiivisen toiminnan tuovan pelkkiä etuja. Yhteistyölle on luonut pohjaa toimiminen samassa kattojärjestössä Kaakon taiteessa.

Taidekeskus pitää sisällään kaksi eri huonetta näyttelytoimintaan, karkeasti sanottuna kummallekin toimijalle omansa, mutta tarkkoja viivoja ei pohjapiirroksiin tulla vetämään. Taidekeskukseen mahtuu galleriatilojen ja taidelainaamon lisäksi vielä yksi työhuone. Kaakon taidelainaamo Lappeenrannassa on muuttomyynti 1.-16.12., jotta siirtymien vanhasta uuteen olisi kevyempää. Uudet tilat avautuvat tammikuun lopussa Lappeenrannan keskustaan katutasoon Valtakatu 66.

Taidekeskusta remontoidaan parhaillaan talkootyönä. Ensimmäisenä talkooviikonloppuna gallerioiden seiniä oli kunnostamassa liki 20 talkoolaista. ”Talkoohengestä näkyy, että uusi tila on tärkeä asia yhdistystemme jäsenille. Toisaalta talkoissa syntyy kontakteja ja yhteisöllisyyttä,” painottaa Etelä-Karjalan Taiteilijaseuran puheenjohtaja Jouko Lempinen.

Korutaideyhdistyksen puheenjohtaja Jenni Sokura kertoo, että gallerian nimi tulee ratkeamaan nimikilpailulla, jossa kummallekin galleriahuoneelle etsitään omaa persoonaa. ”Korutaiteeseen keskittynyttä galleriaa ei ole Suomessa tällä hetkellä, joten marginaalista noussut kenttä saa kaipaamansa näyttelytilat nyt Lappeenrantaan. Valtakunnallisena toimijana Korutaideyhdistys ry uumoilee myös kansainvälisyyden näkyvän näyttelytoiminnassaan,” lisää Sokura.

Tällä hetkellä visuaalisen taiteen tarjonta on alueella varsin niukkaa. Uusi taidekeskus tarjoaa runsaan mahdollisuuden nykytaiteen näkemiseen ja kokemiseen Kaakossa. Näyttelyhaku on avoinna kaikille ammattitaiteilijoille, mutta seuroille on tärkeää kasvattaa nimenomaan omien jäsentensä näkyvyyttä. Samalla uudet tilat luovat puitteet yhteistyön kehittämiseen valtakunnallisesti ja myös kansainvälisesti.