Matti Mattsson lentokoneen siiven kanssa. Kuvaaja: Jaakko Kilpiäinen

Vuoden korutaiteilija 2020 on koruseppä Matti Mattsson

Korutaideyhdistys on valinnut koruseppä Matti Mattssonin Vuoden korutaiteilijaksi. Kuopiossa asuva ja työskentelevä Mattsson on yksi suomalaisen korutaiteen pioneereista. Ensimmäisen oman pajansa hän on perustanut jo 1972 ja jo lähes 50-vuotta kestäneen uransa aikana Mattsson on säilyttänyt itselleen ominaisen ja vahvan tyylinsä kautta linjan. Korumaailmassa hänet tunnetaan avarakatseisena kierrätysmateriaalien hyödyntämisen edelläkävijänä, joka taiteilijan omien sanojensa mukaan juontaa lapsuuteen. Mattsson oli nuorena poikana talonpurkutyömaalla vasaroimassa nauloja suoriksi, joka saattoi olla yksi aloituskipinä korumaailmaan.

Matti Mattssonin käsissä uuden muodon ja käyttötarkoituksen ovat saaneet niin lentokoneen osat, kahvipannut, naulat kuin saksetkin. Mattsson kutsuu teoksiaan käyttöesineiksi, joiden materiaalit valikoituvat sen mukaan, millaisia käytettyjä esineitä ihmiset lahjoittavat hänelle. Viimeisimpiä lahjoituksia on mm. vanha purjevene. Mattssonin teokset ovat usein luonteeltaan leikkisiä ja oivaltavia. Yksi tunnetuimmista teossarjoista on kattilankansista ja linnunsulista tehdyt seinäkellot.

Mattssonin teoksia on ollut nähtävillä lukuisia kertoja näyttelyissä ympäri maailmaa. Suomalaisella korutaiteella on yleisesti hyvä maine ulkomailla, mitä myös Mattsson on ollut luomassa suomalaisten koruntekijöiden etujoukoissa. Matti tunnetaankin niin maailmalla kuin kotimaassa erityisen positiivisena, ystävällisenä ja kannustavana kollegana, joka on auttanut monia aloittelevia koruntekijöitä. “Pitkä tinkimätön edelleen jatkuva ura ja kannustava kollegiaalisuus nousivat keskusteluissamme esiin merkittävinä tekijöinä Vuoden korutaiteilija 2020 valinnassa”, sanoo Korutaideyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Tarja Tuupanen.

Palkinnoksi Mattsson saa nuoren korutaiteilija Theresa Stockbackan luonnonkivestä valmistaman Vega-riipuksen.